אמא ואבא – איזה מן הורים אתם?

ד"ר רונית לזר No Comments on אמא ואבא – איזה מן הורים אתם?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המחקרים הפסיכולוגיים מזהים ארבעה סגנונות עיקריים של הורים: הסמכותניים (דומיננטיים), המתירניים, הלא מעורבים והסמכותיים (הגמישים).

 

1. הורים סמכותניים (דומיננטיים)

הורים אלו אינם נוטים להשאיר לילד הרבה חופש פעולה, הם נוטים להגביל אותו ולהציג בפניו דרישות נוקשות , הם קובעים את הכללים בבית ללא התחשבות בילד. כאשר הילד אינו עומד בחוקים שהם קובעים, ההורים הסמכותניים מענישים אותו מבלי להסביר לו למה או מה הוא עשה לא בסדר, כך שהילד לא לומד כיצד להתמודד ולווסת את עצמו ללא עזרת ההורים. תוכלו לראות פעמים רבות את ההורים האלה צורחים על ילדיהם על דברים פעוטים, כמו אם הילד שפך בטעות כוס שתיה על הריצפה.

ילד להורים סמכותניים (דומיננטיים) עשוי לגדול לילד צייתן ומקבל מרות ללא עוררין אך עם ביטחון עצמי נמוך, דכאון, לחץ, חרדות ואף כפייתיות. בקצה השני עשוי לגדול ילד שאינו מכיר בסמכות ומנסה להפר כל כלל וחוק, שתלטן ותוקפני ועלול להגיע לעבריינות.

2. הורים מתירניים

הורים אלו נותנים הרבה חופש פעולה לילד והוא במידה רבה אדון לגורלו. אין הרבה דרישות וכללים לגבי התנהגות הילד, ומה שקיים לא נאכף כראוי. הם מתייחסים לילדיהם כאילו היו חבריהם, וככאלה גם מגיע להם יחס זהה. יש מביניהם שמגלים חום ואהבה ויש שמבטאים אדישות וקרירות במסווה של מתירנות.

ילד להורים מתירניים גדל ללא משמעת וקושי באבחנה בין טוב לרע, עם בטחון עצמי נמוך, חוסר אמון עצמי ועם קשיים להתמודד עם משימות ואתגרי החיים. זהו ילד שעשוי להתגלות כמפונק להחריד, החושב שמגיע לו כל דבר שרק ירצה. כשיגדל הוא לא יחשוב שהוא צריך לעבוד קשה בשביל להרוויח דברים- כילד כן גם כמבוגר. ילדים אלה נוטים להצליח פחות בלימודים, ולעיתים אף מבודדים חברתית כיוון שהם לא יודעים כיצד להתנהג בחברת אנשים.

3. הורים לא מעורבים

ההורים הלא מעורבים הם מקרה הרבה יותר קשה ונדיר ולא פעם תוצר של בעיה נפשית של ההורים או טראומה במשפחה. להורים הלא מעורבים יש אינטראקציה מינימלית עם ילדיהם. הם בדרך כלל מספקים לילד את צרכיו הבסיסיים לקיום כמו מזון, לבוש וכו', אך לא מעבר לכך. הם אינם מגלים חום לילדיהם ולא מספקים להם הדרכה וכללי חיים. הם עסוקים בעצמם ובצרות שלהם, ומשאירים את הילד לדאוג לעצמו מבחינה רגשית.
ילד להורים אלו גדל מהר מדי והופך להיות ילד הורי שצריך לדאוג לעצמו ולאחיו (ופעמים אף להורה עצמו) כיוון שההורה אינו נמצא שם, או שהילד נשאר חסר אונים ולא בוגר. לעיתים קרובות ילד זה מעורב בבעיות משמעת בבית הספר, בעל הישגים נמוכים באקדמיה ומבודד מבחינה חברתית ורגשית. בבגרותו הוא עשוי לפתח בעיות התנהגותיות ונפשיות קשות. הצורך העז שלו ביחסים בין אישיים גורם לו להיות מושפעים בקלות מאחרים ולהפוך לתלותי בהם.

4. הורים סמכותיים (גמישים)

הורים סמכותיים הם הטובים ביותר עם השפעה טובה ביותר על ילדיהם. ילד שגדל עם הורים סמכותיים עשוי לגדול לילד ומבוגר יציב מבחינה רגשית המסוגל לחשוב ולקבל החלטות תוך מוסר ושיפוט המצב הקיים.
אז מה גורם להורים הסמכותיים להיות כל כך שונים מאחרים? הם מצאו את האיזון!
הורים סמכותיים הם הורים שמגלים חום ואהבה לילדים, קשובים לצרכיהם המגוונים, מעורבים בחיי הילד ומצליחים לשתף את הילדים בהווי המשפחתי. לצד זאת, הורים אלו מסוגלים לקבוע כללים וחוקים, להציב גבולות ולדאוג לאכוף אותם מתוך מחשבה ושיקול דעת ומתוך הבנה לצרכי הילד. הורים סמכותיים מכוונים את הילד ועוזרים לו להתמודד עם בעיות בחיים ומעמידים בפניו דרישות להישגים ולשאיפות בחיים תוך הקשבה ופתיחות.

כיצד נגיע להיות הורים סמכותיים? על בניית סמכות הורית נדבר אי"ה בפוסט הבא.

ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים- פסיכותרפיה אישית , זוגית והדרכת הורים. קליניקה פרטית באלעד ובירושלים.
מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה. מרצה לציבור הרחב בנושאי יחסים במשפחה ובריאות נפשית ומנהלת את הפורום "פורטל הנפש" שבאתר בחדרי חרדים.
אתם מוזמנים להמשיך לשלוח שאלות ותגובות לכתובת [email protected] או לנייד 052-6346334



0 תגובות